Wysokość odszkodowania z ZUS jest z góry określona w przepisach prawa i zależna co do zasady jedynie od stwierdzonego uszczerbku na zdrowiu. ZUS określa stopień uszczerbku na zdrowiu, a także jego związek z wypadkiem przy pracy po zakończeniu leczenia lub rehabilitacji. Stały lub długotrwały uszczerbek stwierdza lekarz orzecznik ZUS po przeprowadzanym badaniu pracownika i analizie dokumentacji medycznej.
Odmowa przyznania odszkodowania z ZUS-u za wypadek przy pracy – co dalej? ZUS obligatoryjnie odmawia przyznania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, w tym jednorazowego odszkodowania za stały lub długotrwały uszczerbku na zdrowiu w razie:
Odszkodowanie z ZUS za chorobę zawodową - kiedy przysługuje i co jest chorobą zawodową? Za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy. Tak brzmi definicja ustawowa choroby zawodowej. Wynika z niej, że dla uznania choroby za chorobę zawodową konieczne jest łączne wystąpienie dwóch przesłanek.
Czy przedsiębiorcy nalezy się odszkodowanie za wypadek przy pracy? Zwykle osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, które ulegną wypadkowi przy pracy nie zdają sobie sprawy, że mogą otrzymać takie same świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego jak pracownicy. Przypomnijmy, że za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć. Istotne pozostaje również, kiedy nastąpiło zdarzenie. Aby dany wypadek mógł zostać zakwalifikowany jako wypadek przy pracy powinien wystąpić podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem tej działalności przez przedsiębiorcę.
Czy otrzymam odszkodowanie od pracodawcy za wypadek przy pracy? Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy jest uprawniony do świadczeń z ubezpieczenia społecznego określonych w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy. Świadczenia te nie przysługują od pracodawcy lecz od ZUS-u, do którego odprowadzane są przez pracodawcę składki na ubezpieczenie wypadkowe.
Odszkodowanie za wypadek przy pracy z ZUS - komu przysługuje i jak dochodzić? Pracownikowi, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu w skutek wypadku przy pracy, przysługuje jednorazowe odszkodowanie. Ma ono na celu zrekompensować poszkodowanemu pracownikowi szkodę jaką doznał w wypadku przy pracy.
Jakie są obowiązki pracodawcy w przypadku wypadku przy pracy? Czy należy Ci sie odszkodowanie za wypadek przy pracy - wyjaśnia radca z naszej Kancelarii prawnej. Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę szereg obowiązków w sytuacji wystąpienia w jego zakładzie wypadku przy pracy. Postępowanie pracodawcy powinno wpisać się w ustawowo określony ciąg czynności, które powinien on podjąć. Dla pracownika przebieg postępowania po wystąpieniu wypadku przy pracy jest istotny z uwagi na konieczność ustalenia, czy dane zdarzenie kwalifikuje się jako wypadek przy pracy i sporządzenia odpowiedniej dokumentacji dotyczącej wypadku, której wymaga ZUS.
Wypadek przy pracy – czym jest i czego może żądać pracownik wyjasnia radca prawny? Zgodnie z obowiązującymi prtzepisami za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło: (1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych, (2) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia, (3) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.